27 May, 2012

اليوجا و حساسية الصدر




اليوجا هي الرياضة التي تقوم و تهدف الى  التأمل و جلب السكون و السكينة و السيطرة قدر الامكان على تأثير المعنويات السلبية على المقدرات الجسدية..


هل يمكن لليوجا أن تساهم في التحكم في الأزمات الربوية و الإقلال من جرعات العلاج الوقائي لحساسية الصدر..
الإجابة: نعم..
بالتأكيد ممارسة اليوجا تساهم بالفعل و بايجابية في ذلك..
بالطبع ننصح و نؤكد على عدم ممارسة الرياضة عموما و من ضمنها اليوجا إلا بعد استشارة طبيبك المتخصص في الأمراض الصدرية..
ذلك لأنه ينبغي التدقيق في اختيار نوع التمارين التي تكون مفيدة في زيادة كفاءة عضلات ما بين الضلوع الصدرية و التمارين التي تساهم في زيادة كفاءة الجهاز التنفسي..
يمكنك مثلا أن تجرب التمرين التالي:
 الجلوس في وضع مستقيم على كرسي أو استلقي على ظهرك على سطح مريح 
ثم قم بالزفير تماما عن طريق سحب عضلات البطن في نحو عمودك الفقري.. ثم قم باستنشاق بطئ و كامل و  حتى يشعر بطنك بالاتساع..
قم بتكرار محاولة التنفس الكامل لبضع جولات، ثم قم بالاسترخاء..

ويمكن للتأمل أن يكون أداة قوية للتعامل مع مسببات الإجهاد الذي يمكن أن يؤدي إلى نوبات الربو محاولة التأمل الأساسية من خلال الجلوس في مكان هادئ في وضع مريح. تبدأ مع بضع دقائق من التنفس الكامل. اختيار شيء و قم بالتركيز عليه أثناء التأمل الخاص بك . يمكن أن يكون هذا الشئ عبارة عن، كلمة، شخص أو  اي نقطة إيجابية في حياتك. غمض عينيك و ركز  بشدة على نقطة محورية. ارسم نفسك مرة أخرى إلى اللحظة الحاضرة في كل مرة تجد نفسك تفكر في أشياء عشوائية. حاول ان تجعل جلسات التأمل قصير من 10 دقيقة في البداية،  ثم الوصول إلى 20 دقيقة أو أكثر.
اليوجا قد تخفف من شدة أو  تواتر الأحداث والربو، ولكن ضروري التنسيق مع الطبيب المتخصص في الامراض الصدرية لإيجاد العلاج المناسب..


YOGA FOR BRONCHIAL ASTHMA


Yoga may be a valuable tool for helping you increase fitness and decrease asthma attacks. The branch of yoga that deals most with the physical body is Hatha yoga. Along with increasing flexibility, strength and balance, yoga may have therapeutic effects on your asthma. Speak with your physician before starting a yoga practice.
Function
Yoga includes meditation, breathing exercises and poses. The Mayo Clinic highlights these aspects of yoga as potential methods for dealing with asthma. By reducing stress, increasing fitness and building lung strength, the need for medication may decrease.
Breathing Exercises
Learning to do complete breath may help reduce asthma attacks. Sit upright in a chair or lie on your back on a comfortable, flat surface. Exhale fully by pulling your abdominal muscles in toward your spine. As you inhale, feel your belly expand and air move into your entire torso. Try this complete breath for a few rounds, and then relax.

Alternate nostril helps release stress and may take your mind off your lungs. Press your ring finger over your left nostril as you inhale and exhale through your right nostril. Close your right nostril with your thumb as you inhale and exhale through your left nostril. Go back and forth for up to one minute, and then relax.
Meditation
Meditation can be a powerful tool to deal with stress triggers that can lead to asthma attacks. Try basic meditation by sitting in a quiet space in a comfortable position. Start with a few minutes of complete breath. Choose something to focus on during your meditation. This can be an object, word, person or positive phrase. Close your eyes and concentrate deeply on your focal point. Draw yourself back to the present moment each time you find yourself thinking about random things. Try short meditation sessions of 10 minutes at first, and then build up to 20 minutes or longer.
Poses
Chest opening poses can strengthen your lungs and give you a sense of more space for your breath. "Yoga Journal" lists upward-facing dog as a therapeutic pose for asthma. Lie on your belly with your palms on the floor next to your chest. Push into your hands and straighten your arms, lifting your torso, thighs and knees off the floor. Press your heart forward. Hold for up to five breaths and then release. Keep your legs on the floor if the pose is too intense.

You can do a standing forward bend anytime to reduce physical and mental tension. The pose also inverts your lungs, giving them a break from working upright. From a standing position, fold your chest toward your legs. Bend your knees so your hands can touch the floor, if necessary. Hold for up to one minute, and then roll up slowly, pushing into your feet and contracting leg muscles.
Considerations
Yoga may lessen the severity or frequency of asthma events, but working with a physician to find appropriate medication and treatment is your first priority. Learn what your triggers are, so you can decrease your asthma even more. Avoid yoga poses and techniques that increase your symptoms.

2 comments:

Räumung said...

تسلم ايديك على الموضوع
Räumung - Räumung

entrümpelung wien said...

اتمنى لكم المزيد من التوفيق..
entrümpelung
entrümpelung
entrümpelung wien