23 January, 2016

فيروس زيكا


فيروس "زيكا" يتنقل عن طريق البعوض.

ولكن اليوم، تربطه البرازيل بزيادة كبيرة في العيوب الخلقية عند الولادة.

وينتقل فيروس "زيكا" من خلال فصيلة من البعوض تعرف علميا بـ" البعوضة الزاعجة المصرية" التي تنقل أيضا حمى "الدانغ" والحمى الصفراء. ولكن منذ أن ظهر الفيروس لأول مرة هنا في البرازيل، لم يسبب أي هلع أو ناقوس خطر بسبب أعراضه الخفيفة نسبيا، كالحمى المنخفضة وبعض الطفح الجلدي والصداع.

ولكن سرعان ما بدأ الأطباء بملاحظة وجود ارتفاع كبير في عدد حالات "الصَعَل" أو microcephaly  في الأطفال الحديثي الولادة. والصعل هو اضطراب عصبي يؤثر على حجم الجماجم ويحد من نمو الدماغ مما يضع حياة الأطفال في حاجة دائمة إلى الرعاية المستمرة.

وبينما كان الأطباء يدرسون هذا العيب الخلقي الكبير، وجدوا أن معظم الأمهات عانين أثناء فترة حملهن الأولى من أعراض تشبه أعراض فيروس الزيكا. ثم في 28 نوفمبر/تشرين الثاني، أعلنت وزارة الصحة البرازيلية عن وجود صلة بين فيروس زيكا والصَعَل.

الآن، ينصح المسؤولون البرازيليون، النساء بتأخير حملهن إذا كان ذلك ممكنا، مركزين على النساء في شمال شرق البلاد حيث ينتشر الصعل أكثر، مما دفع ست ولايات إلى الإعلان عن حالة طوارئ.

ويعتقد الأطباء أنه من الصعب جدا تحديد مدى انتشار أو كشف الفيروس لأن الكثير من الناس لا يعانون من أية أعراض، وبالتالي فإن وزارة الصحة في البرازيل تقدر أن حوالي 1.5 مليون شخص قد أصيبوا بفيروس زيكا هذا العام.
 http://arabic.cnn.com/scitech/2016/01/02/sc-020116-zika-virus



Symptoms
About 1 in 5 people infected with Zika virus become ill (i.e., develop Zika).
The most common symptoms of Zika are fever, rash, joint pain, or conjunctivitis (red eyes). Other common symptoms include muscle pain and headache.
The illness is usually mild with symptoms lasting for several days to a week.
Severe disease requiring hospitalization is uncommon.
Deaths are rare.
Diagnosis
The symptoms of Zika are similar to those of dengue and chikungunya, which are diseases caused by other viruses spread by the same type of mosquitoes.
See your healthcare provider if you develop the symptoms described above and have visited an area where Zika is present.
If you have recently traveled, tell your healthcare provider when and where you traveled.
Your healthcare provider may order blood tests to look for Zika or other similar viruses like dengue or chikungunya.
Treatment
No vaccine or medications are available to prevent or treat Zika infections.
Treat the symptoms:
Get plenty of rest
Drink fluids to prevent dehydration
Take medicines, such as acetaminophen or paracetamol, to relieve fever and pain
Aspirin and other non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs), like ibuprofen and naproxen, should be avoided until dengue can be ruled out to reduce the risk of hemorrhage. If you are taking medicine for another medical condition, talk to your healthcare provider before taking additional medication.
If you have Zika, avoid mosquito bites for the first week of your illness.
During the first week of infection, Zika virus can be found in the blood and passed from an infected person to another mosquito through mosquito bites.
An infected mosquito can then spread the virus to other people.

No comments: